Webbansvariges guide till webböversynen – Del 3: Arbeta med nytt förslag till struktur

Jag har i två tidigare inlägg påbörjat en serie om hur vi arbetar med det som vi i Örebro kallar för en weböversyn.

I förra delen berättade jag mer om hur det startmöte som inleder en webböversyn går till.

Denna gång tänkte jag berätta mer om själva arbetet med strukturen.

Skapa en liten arbetsgrupp

För att komma igång ed strukturarbetet behöver det utses en liten arbetsgrupp som har enhetschefens mandat att ta fram ett nytt förslag på struktur.

Hur denna arbetsgrupp ska se ut beror helt och hållet på vilken del av webbplatsen det är som ska ses över och hur stor enheten är. I de webböversyner vi har gjort på vårt län har arbetsgruppen sett olika ut vid varje tillfälle.

Kort kan man säga att dessa behöver ingå i arbetsgruppen på ett eller annat sätt:

  • Webbansvarig som ansvarar för att driva arbetet framåt och ansvarar för att struktur och innehåll tas fram efter besökarnas behov.
  • En webbredaktör som har koll på ingången och vet hur strukturen och innehållet på webben ser ut idag.
  • Sakkunnig inom området som ska ses över. Har koll på vilken roll Länsstyrelsen har inom området. Har den oftast kontakt med kommuntjänstemän eller jägare?
  • Eventuellt enhetschef om den anser sig har tid att vara med.

Arbetsgruppen arbetar sen tillsammans med strukturen på arbetsmöten. En bra längd på ett möte brukar vara två timmar. Då tar det inte upp för mycket tid i allas kalenderar och det är lättare att få kontinuitet i mötena.

Arbeta efter effektkarta och behov

Med på mötet har vi hela tiden en utskrift över effektkartan för våra externa webbplatser. Den får vara vägledande i arbetet och för varje ingång och rubrik som läggs till i strukturen ska en målgrupp kunna kopplas till webbplatsen.

verksamheter-med-miljopaverkan-struktur-presentation-stor

Exempel på struktur som tagits fram efter effektkarta

Vill du vara noggrann kan målgruppen även kompletteras med vad syftet med sidan är och vad verksamheten vill uppnå med den. Det här är ett bra sätt att få handläggarna att tänka till varför en användare kan tänkas besöka sidan och inte fastna i vad det är vi tycker det är viktigt att berätta. Dessa går oftast inte hand i hand.

Rubriker och sökoptimering

I det här arbetet strävar jag efter att förslaget på strukturen ska bli så tydligt att vi inte ska behöva ändra och arbeta om dem för mycket när vi sedan börjar arbeta med innehållet på sidorna. Rubrikerna ska vara så tydliga att de handläggare som sedan ska ansvara för att arbeta med innehållet förstår vilken typ av information sidan ska innehålla.

Med rubrikerna är det även viktigt att tänka på sökoptimering. Det räcker inte att en sida bara har rubriken Ansökan utan en bra rubrik ska vara konkret och tydlig. En bättre rubrik är Ansökan om transport av farligt avfall. En bra sak att kolla på för att få vägledning om vad användarna faktiskt själva söker på när de besöker webbplatsen är att kolla under Beteende -> Webbplatssökning i Google Analytics.

Förankra förslaget på den nya strukturen på enheten

När vi har har ett färdigt förslag på struktur ber jag om att få komma och besöka ett möte där hela enheten är med.

Detta för att jag ska kunna presentera:

  • Varför vi gör detta arbete
  • Vilka som har varit med i arbetsgruppen
  • Hur vi har arbetat (Effektkarta, användares behov och statistik)
  • Fånga in deras åsikter och förbättringsförslag

Efter mötet publicerar jag förslaget på strukturen på intranätet där alla på enheten har möjlighet att under en elelr två veckor gå in och kommentera och tycka till om den. Alla förslag sammanställs och arbetsgruppen för strukturen och enhetschefen samlas igen en sista gång för att gå igenom vilka förslag som vi bör ta med i strukturen och vilka vi inte går vidare med.

Efter det mötet publiceras en nyhet på intranätet som riktar sig till enheten om vilka ändringar vi valt att göra.

Det är ganska övergripande hur själva arbetet med strukturen går till. Har då frågor, åsikter eller funderingar får du gärna häöra av dig genom att kommentera på detta inlägg.

Nästa gång kommer jag berätta mer om hur vi arbetar med innehåll och texter.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s