Vad innebar Google mobilegeddon för länsstyrelsens webb?

I april inträffade det som i webbkretsar kallas för ”mobilegeddon”. Det innebar att Google från och med den 21 april började favorisera webbplatser som anses vara mobilvänliga i resultatet för användare som söker i google på en mobil enhet.

Det här är något som har diskuterats och skrivits om i allehanda sociala flöden. Både på Facebook och Twitter men även internt bland de webbansvariga på länsstyrelserna. Hur skulle våra webbplatser drabbas av det här när våra webbplatser inte ses som mobilvänliga?

På bloggen ”Webbstrategi för alla” läste jag här om dagen att det här är något som vi på ett ganska enkelt sätt kan testa. Vi kan göra det genom att bara segmentera ut iOS som operativ system i Google Analytics och jämföra det datat före och efter ”mobilegeddon” den 21 april.

Inlägg om mobilegeddon på Webbstrategi för alla.

Detta för att iOS är ett mobilt operativsystem som har Google som förvald sökmotor. Med andra ord ett väldigt enkelt sätt att kontrollera om Googles ändring spelat roll för en webbplats.

Hur presterar länsstyrelserna före och efter 21 april?

Efter att jag läst inlägget beslöt jag att gå in och testa detta i Google Analytics och se om detta spelat någon roll för länsstyrelsernas webbplatser.

Detta är de saker jag alla kollat på:

  • Sammanlagd statistik för alla 21 länsswebbplatser
  • Segmenterat på operativsystem iOS
  • Från datum 11 april 2015 till 11 maj 2015

Resultat

Statistiken visar att ”mobilegeddon” inte har haft någon stor inverkan på våra webbplatser, om ens någon. Statistiken visar snarare att besöken ökat.

Skärmavbild 2015-05-12 kl. 11.38.42Vad beror det på?

Först och främst ska jag säga att detta inte är ett resultat som är hugget i sten och  som ger en tvärsäker analys. Det här är någonting vi kan och ska kolla vidare på och på fler sätt än detta. Men det ger ändå in vink om hur vi ligger till och hur besöken till vår webbplats har reagerat på ”mobilgeddon”.

Att vi inte ser någon skillnad tror jag beror på dessa saker:

  • Vi har en ”gammal” webbplats/domän med trovärdighet hos Google vad gäller länkar och innehåll
  • Vi har få ”konkurrenter” för vårt innehåll. En sökning på ”naturreservat” ger en träff på länsstyrelsen eller naturvårdsverket.

Med detta sagt är mobilegeddon något vi behöver hålla ögonen på och även kolla på flera nivåer. Den koll jag har gjort nu är bara ett snabbt sätt att kolla på det.

Vissa sidor eller ämnesområden på webbplatsen har fler besökare från en mobil enhet än från en dator. Hur presterar dessa i söket och hur har Googles favorisering påverkat dessa?

Det tycker jag är något vi behöver kolla mer noggrant på!

/Peter

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s